לפרטים

תודה שנרשמת לקבלת דיוור מ-bodyways.
אירועי השבוע, שיעורים ומפגשים חדשים, טיפים, כתבות ומאמרים, הטבות ומבצעים אליך בימי רביעי ישירות לתיבה.

לשינוי הגדרות דיוור עדכנו פרטים כאן »

על ``אי שימוש נלמד``, נחש צפע ותנועת הגופנפש

צפע ארצישראלי והשפעתו על התנועה - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף
צפע ארצישראלי והשפעתו על התנועה - מילכה לאון - בתנועה - דרך גוף


כשכאב מופיע במהלך תנועה, אנו נוטים להימנע ממנה כדי להגן על האזור הפגוע. כשאי השימוש באותו אזור הופך להרגל קבוע - משתנים לא רק `הגוף` אלא גם את המפות המוחיות.

הביטוי "אם יום תעזבני, יומיים אעזבך" מתייחס לכך שאם האדם יזניח את לימוד התורה וישכח מעט, בסופו של דבר ישכח את כולה. הפתגם הזה, שמקורו בספר "מגילת חסידים" מתקופת התנאים, נכון גם לגבי הגוף שלנו. לאחר מספר ימים של חוסר פעילות בעקבות פציעה, מחלה, או פשוט ישיבה ממושכת מול מסכים, הגוף מתחיל להרגיש את ההשפעות.

בבוקר הזה, בזמן גלילה בפייסבוק (מה אפשר לעשות בממ"ד שנפתח בחמש בבוקר בצפון?), נתקלתי בפוסט מרתק של פרופ` רחל אליאור, שציטטה דברים שכתב פרופ` יורם יובל על מה שלמד מנחש צפע שהכיש אותו לפני מספר שנים.

כך מספר פרופ` יובל (בתוספת הערות שלי):
פרופ` יובל עבד בגינתו, וטיפל בגפן ששוקמה לאחר שריפה, כשנחש צפע הכיש את אצבעו. הוא כרך גומיה סביב האצבע, פונה לבית החולים הדסה על ידי אשתו, ורגע לפני שקיבל את האנטי-סרום, הסיר את הגומיה... ומיד חש בנהר של כאב עז.

אחרי יומיים בטיפול נמרץ, הוא שוחרר לביתו עם יד נפוחה וכואבת, והומלץ לו לעבור טיפול בריפוי בעיסוק עקב תופעה שנקראת "אי-שימוש נלמד". התופעה נפוצה לאחר הכשות נחש והיא מתבטאת באובדן תנועה באזור שהוכש, לא בגלל הארס, אלא בגלל הכאב שגורם לגוף להימנע מתנועה. כשכאב מופיע במהלך תנועה, אנו נוטים להימנע ממנה כדי להגן על האזור הפגוע, וכתוצאה מכך חוסר השימוש עלול להפוך להרגל קבוע.

מחקרים מראים ש"איסור שימוש נלמד" הוא תופעה שכיחה לא רק לאחר טראומה גופנית כמו הכשת נחש, אלא גם במצבים כרוניים המלווים בכאב, לאחר אירוע מוחי, או במחלת הפרקינסון. חולות פיברומיאלגיה, למשל, לעיתים נמנעות מתנועה בגלל הכאב הנלווה.

נזכרתי בפציעה שחוויתי במהלך לימודי התואר השני שלי בלימודי מחול במרכז לאבאן בלונדון. בבוקר שבת קר במיוחד, עשיתי חימום עצמי בבית, ובאמצע תרגיל שכלל פיתול מורכב, שמעתי צליל "פק" פנימי וחשתי כאב חד באזור הצלעות. לא הבנתי מה קרה, אבל לאחר מספר ימים התברר שקרעתי שריר בין-צלעי קטן. כל תנועה באזור גרמה לכאב, וכששאלו אותי אם כואב לי, עניתי: "רק כשאני נושמת".

הימנעות מכאב באזור הצלעות משפיעה מאוד על הנשימה, אך בניגוד לכתיבה ביד או לקפיצה על רגל אחת, בנשימה לא ניתן לוותר. אפשר לנסות להקטין את נפח הנשימה או להזרים אותה לאזורים אחרים בגוף. בתקופת בחינות אמצע השנה, בהן חלק מהבחינות המעשיות ביצעתי עם יד שמאל מונחת על הצלעות לתמיכה, לא היה לי זמן לפנות תשומת לב מספקת לפציעה.

במהלך השנים, מצאתי את עצמי נושמת בצורה שקטה יותר, נמנעת מתנועות גדולות ועוקפת את הכאב בצד הימני של הגוף. זה הוביל לכאבי גב וחוסר נוחות באותו צד, והרגשתי שהצד הימני שלי התקצר. רק אחרי זמן רב, העזתי לחזור על התרגיל ההוא שאהבתי.

פרופ` יובל מזכיר את מחקריו של אדוארד טאוב, שחקר את "אי-השימוש הנלמד" על בעלי חיים. טאוב גילה שהימנעות מתנועה הופכת מהר להרגל, וחוסר השימוש יכול להפוך למצב קבוע. הוא גילה גם שחוסר השימוש בחלקי גוף מסוימים משנה את המפות המוחיות המייצגות את חלקי הגוף במוח. תוך כמה ימים של "אי-שימוש נלמד", המפות המוחיות משתנות, אפילו אם אין מגבלה תנועתית ממשית אלא רק כאב מגביל.

פרופ` יובל מציין שהעיקרון של "אי-שימוש נלמד" חל גם בתחומים אחרים בחיים: מה שאיננו משתמשים בו - אובד לנו. זה נכון לגבי כושר גופני, כושר שכלי, ואף איכויות כמו חמלה ואהבה. הפניית מבט מאחרים במצוקה או קשיים עלולה לפתח אצלנו עיוורון שמתרחב לתחומים נוספים.

הדרך להחלים מ"אי-שימוש נלמד", על פי טאוב, היא להשבית גם את החלק הסימטרי לאזור הפגוע. אך אם איננו רוצים להשבית חלק נוסף בגוף, ההחלמה דורשת מאמץ ומוכנות לשאת כאב. זה דורש סיבולת, אמונה והבנה שככל שנניע את האזור הכואב ונפנה תשומת לב לתנועה בריאה, הכאב יפחת בהדרגה.

גם אני למדתי לנשום לתוך הצד הימני של הצלעות שלי. זה לקח זמן רב והיו כאבים, וכיוון שלא הכרתי אז את שיטות ההחלמה שאני מכירה היום, לא ידעתי לאן אני מתקדמת. תרגלתי נשימות, אבל לא תמיד ולא בכל יום.

מאז הקיץ שעבר, אני מתרגלת נשימה קוהרנטית כמעט כל יום, ואני מגלה כיצד השינוי מתרחש כשאני לא "עוזבת" את חלק הגוף הפגוע. המקום נפתח, הופך לרך וזורם יותר, ומשתלב טוב יותר עם שאר הגוף.

בזכות התרגול, איכות הנשימה שלי משתפרת ונעלמת חוסר הנוחות. הרכות והנחישות בתרגול הנשימה יוצרות איכויות רגשיות חדשות כמו סבלנות וסובלנות, במיוחד בעיתות של מתח ומלחמה מתמשכים.

"אי-השימוש הנלמד" יכול להפוך, כאשר אנו מוכנים להתמסר לו, ל"שימוש נלמד מחדש". נוצרות סינפסות מוחיות חדשות, רשתות תקשורת חדשות נבנות, והנקודות העיוורות מצטמצמות, מה שמוביל לתנועה חדשה ולריפוי.

אנחנו יכולים להוביל את עצמנו למקומות חדשים – בגוף ובנפש. אנחנו יכולים להתחדש.


תודה לפרופ` רחל אליאור, לפרופ` יורם יובל, לנחש הצפע ולחז"ל.

ואם גם אתם מעוניינים לחדש כל מיני "אי שימושים" שנרכשו במהלך הזמן - הצטרפו לקורסים שנפתחים בתשפ"ה.

מילכה לאון MA, CMA. עוסקת בתנועה ומשמעותה. תואר שני מה-Laban Centre והסמכה בניתוח תנועה. עובדת בתנועה סומטית אינטגרטיבית עם רקדנים, שחקנים ותרפיסטים.מלמדת קורסים המשלבים תנועה-לאבאן-מחול-משחק- תרפיה. מרצה באונ` חיפה. ועוד.מטפלת סומטית אנרגטית.

כל המאמרים של מילכה לאון - בתנועה:

מה לימד אותך הזיכרון התנועתי הראשון שלך?

מה לימד אותך הזיכרון התנ

תנועת הגוף שלנו בשנות חיינו הראשונות היא הבסיס לכל הלמידה המורכבת והמסועפת שנעשה בהמשך חיינו. חלק מהבסיס ליכולתנו ללמוד היא חוויית ההפרדה בינינו לבין סביבתנו.» מאת מילכה לאון

"תקפצו לי!"- הרהורים קופצניים על מהות הקפיצה בחיינו

"תקפצו לי!"- הרה

מהות הקפיצה הינה התנגדות מרוכזת לכוח המשיכה ואיתגורו באמצעות דחיפה מהקרקע ושליחת הגוף הרחק מהקרקע. לקפיצה יש ייעודים בחיינו התפקודיים. אך מה היא עבור נפשנו?» מאת מילכה לאון

להאט את עצמנו לדעת

להאט את עצמנו לדעת

המאמר מתייחס לחשיבות האטת התנועה כחלק מתהליך שינוי דפוסים. ההאטה מאפשרת לנו לשים לב לריבוי הרבדים בבסיס כל דבר אותו אנו עושים ומאפשרת לנו לגלות עולם של בחירה.» מאת מילכה לאון

להאט את עצמנו לדעת

להאט את עצמנו לדעת

» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

אנו נתונים בראשינו, אוחזים בקצוות היריעה של החיים ומקווים שנחזיק מעמד. מתוך ספר אמבודימנט מאת מארק וולש, מאמן להתפתחות אישית העושה זאת דרך החוויה ההוליסטית.» מאת מילכה לאון

איך נחזור הביתה?

איך נחזור הביתה?

» מאת מילכה לאון

מעבר לנקודת האיזון של השנה החדשה?

מעבר לנקודת האיזון של הש

כיצד נמצא איזון דינאמי ללא מאמץ בתוך התנועה הבלתי פוסקת של העולם? המושג טנסגריטי יכול לסייע לנו.» מאת מילכה לאון

איך זרקתי את התיק מעבר לגדר

איך זרקתי את התיק מעבר ל

הסיפור האישי שלי, איך הפכתי הכל והבנתי, ואיך עברתי תהליך אשר איפשר לי בסופו של דבר חוסן נפשי. על תנועה בשיטת לאבאן, ועל הבניית רפרטואר תנועתי-רגשי-מחשבתי חדש.» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

מאמר זה עוסק בתפקוד והבעה בתנועה למתנועעים ביומיום ועל הבמה. המאמר הרביעי והאחרון בסדרת המאמרים הקושרים בין דפוסי התנועה שלנו וסגנון ההתמודדות שלנו עם המציאות» מאת מילכה לאון

תפקוד והבעה בתנועה

תפקוד והבעה בתנועה

» מאת מילכה לאון

"בצאת ישראל..." על יציבות ותנועתיות בתוך תהליכי שינוי

"בצאת ישראל..."

מאמר זה, השלישי בסדרת המאמרים העוסקים בתמות של רודולף לאבאן , עוסק בקשר שבין יציבות ותנועתיות לבין המוכנות להשתתף בתהליכי שינוי, וכיצד כל זה נראה בתנועת הגוף.» מאת מילכה לאון

מה עבודה ומנוחה ועל משמעות השנ"צ

מה עבודה ומנוחה ועל משמע

מה אנו יכולים ללמוד על עצמנו דרך האופן בו אנו מארגנים את חיינו? כיצד נלמד להכיר את המשפטים והמילים של תנועותינו? בתנועה בין עבודה ומנוחה, על פי רודולף לאבאן.» מאת מילכה לאון

על אביב ופריחה - מקצבים של תנועה ושל שינוי

על אביב ופריחה - מקצבים

חודש אפריל נפתח, ואיתו- האביב. יום של שמש רודף יום של שיטפון. הכל משתנה למול עינינו. שינוי. אוהבים שינויים? מוכנים להשתנות, או רק מייחלים לשינוי שיקרה?» מאת מילכה לאון

איך אתם בונים את שיעור התנועה / מחול שלכם?

איך אתם בונים את שיעור ה

במאמר קצר זה ברצוני להציע דרך לבניית תוכנית לשיעור, או סידרת שיעורים, המבוססת על עקרונות של ארגון תנועתי, כפי שמוגדרים ובאים לידי שימוש בשיטת לאבאן-בראטנייף.» מאת מילכה לאון

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לנוע עם הטבע - ריקוד עם הסביבה , גוף-אומנות-נפש-סביבה, מהפכה בצעדים קטנים.» מאת עילי אלפרוביץ`

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

לצאת פנימה ולנוע עם הטבע

» מאת עילי אלפרוביץ`

מה בין שחיתות שלטונית ותנועה גופנית (ועוד של תינוקות....?!!)

מה בין שחיתות שלטונית ות

מאמר זה מציג הרהורים על הקשר שבין מוסר, גוף ותנועה, הרהורים כואבים בימי חקירות ומעצרים אלה של טרום-בחירות 2015. (כן, הכתבה נכתבה בשנת 2015)» מאת מילכה לאון

האם אתם מביאים את הגוף אל גוף הידע שלכם?

האם אתם מביאים את הגוף א

האופן בו אנו מביאים את הגוף שלנו אל תחומי הידע שלנו, ולאו דווקא רק אל הידע הגופני-תנועתי, אלא גם אל הידע הנחשב `קוגניטיבי`. » מאת מילכה לאון

איך התמודדתי עם שינויים בעזרת שיטת EFT

איך התמודדתי עם שינויים

המאמר מספר סיפור אישי על שינוי והתמודדות, על המתנות העטופות בניר לטש שמספקים לנו החיים, וכיצד בעזרת שיטת EFT הצלחתי לסייע לעצמי להפוך מציאות בלתי רצויה להזדמנות חדשה.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו

מאמר זה עוסק בקשר שבין תפיסתו של רודולף לאבאן את הקשר שבין האופן בו נע האדם ועולמו הפנימי לבין התיאוריה הטיפולוגית של הפסיכולוג והתיאורטיקן קארל יונג.» מאת מילכה לאון

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

"כשלאבאן ויונג נפגשו"

» מאת מילכה לאון

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ומי צריך אותה?

מהי שיטת לאבאן-ברטנייף ו

המאמר עוסק בעקרונות שיטת לאבאן-ברטנייף ובשימוש המדהים הנעשה בה בתחומי המחול, משחק, אתלטיקה, טיפול בתנועה ובגוף, פסיכותרפיה, אימון אישי ועסקי ועוד.» מאת מילכה לאון

ניתוח תנועה לאבאן - הדינמיקה של התנועה

ניתוח תנועה לאבאן - הדינ

ההשפעה החשובה ביותר של רודולף לאבאן על אומנויות הבמה ועל התרפיה בימינו באה מחקר התנועה הטבעית והתיאוריות אשר התפתחו מתוך חקר זה.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

המאמר מציג את הרקע והעקרונות המרכזיים של ניתוח תנועה לאבאן LabanAnalysis המשמש רקדנים, שחקנים, אנשי תנועה ותרפיסטים בעולם כולו.» מאת מילכה לאון

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

מהו ניתוח תנועה לאבאן?

» מאת מילכה לאון

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-ברטנייף ויוגה?

מה הקשר שבין שיטת לאבאן-

" על מנת לחוות ולממש את הפירות האמיתיים של ההאתה יוגה, איננו יכולים פשוט להעתיק דפוסים עתיקים, כשאנו מחקים באופן מכאני אסאנות מסורתיות. המאסטרים המקוריים חקרו, ניסו והמציאו דרכים חדשות לנוע ולהיות בתוך הגוף, ועלינו לתרגל יוגה ברוח זו ? בתחושה, בר» מאת מילכה לאון

כל הפעילויות של מילכה לאון - בתנועה:

"לנוע את עצמי לדעת"-תוכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

תוכנית שנתית של מפגשי תנועה שבועיים בין החודשים אוקטובר 2024 –מאי 2025. המפגשים מתמקדים בחוויה ולמידה דרך תנועה סומטית אינטגרטיבית בשיטת לאבאן/בארטנייף. מיועדים למי שרוצה להעמיק בהבנת תנועה.» עם מילכה לאון

שלישי 20/5/25 - 8/10/24
"לנוע את עצמי לדעת"-תוכנית שנתית בתנועה

תנועה סומטית אינטגרטיבית

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי 20/5/25 - 8/10/24

הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

תוכנית שנתית ללימודי שיטת לאבאן לאוהבי תנועה, שחקנים, רקדנים, מטפלים ושאר סקרנים.ימי ג` 17:30-20:00 בסמינר הקיבוצים בתל אביבבין אוקטובר 2024 ומאי 2025 25 מפגשים מלאים ועשירים.» עם מילכה לאון

שלישי 20/5/25 - 8/10/24
הגוף האקספרסיבי-תוכנית שנתית בשיטת לאבאן

הגוף האקספרסיבי-לאבאן

עם: מילכה לאון

מתי: שלישי 20/5/25 - 8/10/24

שיתוף חברים
עם : מילכה לאון